Givskud Zoo inspirerer mødegæster til at tage ansvar
Hvordan hører en udstilling om FN’s verdensmål hjemme i en dyrepark? Hos Givskud Zoo Zootopia er de ikke i tvivl. De ser det som deres pligt at formidle om ansvar for natur og samfund – ikke mindst til virksomheder, der ønsker at holde møder med fokus på verdensmål og bæredygtige tiltag.
Hvordan bekæmper man fattigdom? Og hvordan ser livet ud under havoverfladen?
Givskud Zoo Zootopia lever af at formidle om dyr og natur til dyreparkens gæster, men at dyr og natur har det godt, afhænger af vi menneskers handlinger. De seneste år har flere skilte rundt i parken med FNs Verdensmål været en del af formidlingen af nye projekter. Det arbejde har Givskud Zoo nu bragt videre ved at bygge en hel arena med fokus på verdensmålene.
– Vores arbejde går ud på at formidle om naturen, og hvordan vi mennesker passer på den. Derfor ser vi det også som vores pligt som dyrepark skabe opmærksomhed omkring, at alle handlinger påvirker miljø, omgivelser og samfund. Det gør vi gennem vores ny FN Verdensmål Park. Fremadrettet vil al formidling om dyrene også blive knyttet op på verdensmålene. Det bliver hele omdrejningspunktet, fortæller Nicklas Ottosson Kanstrup, der er servicechef hos Givskud Zoo Zootopia.
Ansvarlige møder
FN Verdensmåls Parken er ikke kun målrette børn og deres forældre. Den er også tiltænk virksomheder, der vil besøge parken i forbindelse med et møde i Givskud Zoo Zootopia, eller måske endda vil bygge et helt møde op omkring verdensmål, ansvar og klima. Håbet er, at det kan inspirere medarbejdere og ledelse i arbejdet med CSR og miljøaftryk.
– Man kan kombinere et møde med at spise frokost ved siden af giraffen og gorillaen og udforske verdensmåls parken, hvor man kan få undervisning og inspiration fra vores dygtige formidlere, der stiller konkrete udfordringer og løsninger op. Hvis virksomheder selv vil arbejde videre med verdensmålene, kan et møde hos os være første skridt til at komme i gang, siger Nicklas Ottoson Kanstrup.
Flere miljørigtige tiltag
Givskud Zoo Zootopia er også klar over, at gæsterne – og ikke mindste mødebookere – stiller større og større krav til værtens miljøaftryk. Derfor arbejder de ikke kun med formidlingen omkring FN’s Verdensmål. De arbejder hele tiden på nye, bæredygtige tiltag.
For eksempel har alle spisesteder fået det økologiske bronzemærke, der er fokus på at bruge lokale leverandører, alt emballage er enten plastfrit eller i genanvendeligt plast og varmepumper og solceller bidrager til energiforsyningen. Derudover arbejder dyreparken lige nu på et forsøg med affaldssortering, hvor også gæsterne skal sortere det affald, de genererer i parken.
– Vores arbejde med affaldssortering gør vi både for, at vi i parken kan genbrug endnu mere, men også for at præge vores gæster til at tage mere ansvar for deres handlinger. CSR og bæredygtighed er et område, hvor både vi, gæster og virksomheder hele tiden kan blive bedre.